14 JUNI

Jag är lite bekymrad över Polenta, någonting står inte riktigt rätt till men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Nu pratar jag inte om hennes trav eller så och att hon har haft problem med dittan och dattan, nu under en tidsperiod har hon hostat en del utan att jag vet varför. Först trodde jag att hon har burit på en förkylning sedan jag tog med henne till Peter i vintras, då en av hans hästar hade en lite större förkylning.

Dock är det ingenting som tyder på att hon skulle vara förkyld, de enda som gör det är att hon har hosta. Hon har ingen som helst feber, är inte snorig (visst, de kan vara lite genomskinligt tunt snor men inte tjockt, gulgrön aktigt), hon har inte varit hängig och absolut viktigast är att hon har inte haft för hög puls under träningspassen! Hon har legat alldeles perfekt på den fronten, låg i puls efter intervalljobben .. däremot har hon hostat, inte när jag kört men ibland annars, inte hela tiden och inte så regelbundet, ibland har det varit mer och ibland ingenting alls.

Pratade med Camilla som hade hört att många har haft hostande hästar, hon hade hört att de kunde vara någon slags allergi som hästarna har utvecklat då våren blev så konstig nu eller att de kan vara någon förkylning som går. Hon tyckte dock att ja skulle testa att starta henne och se hur hon beter sig, är hon riktigt dålig då så kollar vi givetvis upp henne. Annars tror jag att hon mår jättebra av att gå ute nu dygnet runt då slipper hon luftkonditioneringen som är sämst i stallet, hon rör sig regelbundet osv, framför allt får hon frisk luft.

Ta som exempel igår, först värmde jag henne några varv på banan därefter körde jag direkt ner på rakbanan och skulle köra 5+5/300m intervaller. Från punkt A till punkt B körde jag snabbt och såg till att hon travade bra, tog upp, vände och körde igen denna gång från punkt B till punkt A osv, så körde jag 5 gånger, alltså körde 5 rakor, sedan tog jag upp och lät henne skritta från ena punkten till andra punkten (ca 3 min), jag vände och körde 5 lika igen. Tog sedan upp och travade (lugnt) ett varv runt banan, då hade hon en puls på 80, joggade ner och körde 2 korta rakor till, tog upp och slog på klockan och därefter fick hon skritta hem. Efter 12 minuter hade hon 60 i puls och flåsade ingenting.

Personligen tycker jag att hon låg bra till i puls, hade hon haft en förkylning, infektion i kroppen eller dylikt skulle hon ha legat på bra mycket högre puls än vad hon gjorde. Hon kändes stark och fin hela tiden.

Imorrn, tisdag, blir det jobb hos Bullen, skönt att kolla till hur hästarna har de med, var faktiskt en hel vecka sedan jag var där förra gången. Kommer nog bli lite ströjobb så här i sommar, typ 1-2 gånger i veckan, inte säkert det blir varje vecka heller .. :P På onsdag ska jag, Zootan, Tapio och Gerd på trav, håll i er .. vi ska på Bergsåker och vara med i provlopp haha ;P Lotta skulle jobba så hon fråga om jag kunde följa med, givetvis kan jag de! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0