21 JULI

Östersunds dubbeltravshelg är avklarad, jag tänker bara summera Polentas lopp lite kort för att sedan prata om lite andra saker :)

På fredagen startade vi i lopp 3 och stod på distansen 2200 (grund 2140), vi hade spår 3 och kom iväg rätt bra från start. Kan säga att detta lopp blev en repris av Polentas årsdebut på Bergsåker där hon stod på samma distans, fick samma placering och näst intill samma tid som på fredagen i Östersund. Hon slutade 4:a efter att jag trott att hon blev 5:a och gick denna gång 2.12,7 med galopp. Hon blev störd 2 gånger av några idioter som inte kan köra häst utan bara drar ut hästen några spår utan att kolla sig omkring innan man gör något .. utan dessa störelsemoment hade vi säkert haft en bättre placering och putsat rekordet lite. Dock tog vi nya tag och laddade om inför söndagen med 2 timmars promenad och bad för Polenta på lördagen samt 2 promenader på söndagen, den sista visade hon att hon var riktigt laddad; bakbenen och bockningar i grimskaft .. nej det är ett 15 år gammalt sto jag pratar om och ingen 3 års hingst!

Selade på henne och stack ut och värmde, hon kändes inte märkvärdig men hon travade bra och var framåt, jag klockade henne 2.05/200m på rakbanan vilket kanske inte säger så mkt då man kan köra den tiden med nästan vilka russ som helst (nästan) då det är en så kort sträcka. Redan i defilerings volten började allt klater då vi krokade ihop vagnarna med Tyson Ås av en liten olyckshändelse, detta resulterade i att Polenta kastade sig åt sidan och steppade på stället i galopp, får man en galopp på Polle så är det kört sedan.

Hon steppade på bra i starten (3/1640) och jag tänkte köra för ledningen, Polle svarade upp med galopp till min förvåning då hon kändes hur travsäker som helst. Fick inte ner henne direkt och redan då var det kört. Vi tappade lite men höll 5:e-6:e platsen hela loppet men hon tog till 2 galopper till och vi var därmed diskade på upploppet. Efter mål körde jag dock på henne rejält för att jag var lite förbannad på en hel del saker, och hon visade att hon kan springa riktigt bra. Om man tänker på det hela så var hon riktigt bra ändå, hade hon hållit sig på fötter hade vi fått pengar och ytterligare en bra tid runt rekordet.

Har dock anmält henne till Gävle den 29:e nu, det är ett insprängt lopp så vi får träffa en massa stora Pollar med men det klarar hon galant. Det jag är lite orolig över är att det är autostart och vi fick spår 8, bättre än något av de andra spåren då vi förhoppningsvis inte stör någon nu men hade helst haft bakspår. Själva bilen är hon inte rädd för då hon är trafiksäker och möter bussar, lastbilar osv på vintern, det jag däremot är rädd att hon ska vara rädd för är vingarna på startbilen, men det löser sig! :) Säger som Jonsson; SMACKA Och håll i!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0