1 AUGUSTI

Well well .. allting flyter på relativt smärtfritt, ett problem har jag nu och det är att det kommer bli äckligt mycket trav och jobb för mig nu sista månaden hos Per. Detta kommer givetvis att gå ut över mina hästar som kommer bli lidande, Polle går det ingen nöd på då hon är pensionär och på diet osv, men för Belle kommerd det inte bli bra.

Belle var föresten ut på Dannero den 28:e, han såg smällfin ut i värmning och var "värmningsvinnare" enligt kommentatorerna, även i loppet såg allt ut att vara klart på förhand, han togs lugnt från start som vanligt och placerades i 3:e utvändigt där han låg kvar tills 500 kvar, försökte sig på en forcering men han tog inte mkt alls, dock in i kurvan och på upploppets början låg han 3:a och såg ut att kunna växla ner dom men när Peter begärde något av honom och han fick fritt så bar dog hela hästen, han tog inte i för fem öre och hästarna bakifrån var förbi givetvis, dock var han i mål som 6:a på 19,1 vilket är 1,1s från rekordet vilket jag inte är nöjd med, då det verkligen inte öppnades spec märkvärdigt fort eller dylikt. Han blåste länge efter loppet och hade hög puls, haft koll på tempen på hästarna som varit lite högre än normalt men absolut inte feber på någon av dom. Jag tror att det finns lite blandad anledning till hans sämre prestation i senaste loppet, den allra största tror jag dock är att vi testade helstängt på honom, redani värmningen sa Peter att han var vassare än någonsin, inför loppet frågade jag om vi skulle byta till öppet men vi körde på stängt. Anledningen till stängt huvudlag är att han har en tendens att bryta ut i kurvorna men nu skötte han sig perfekt med det. MEN tyvärr blir han för laddad istället, han ödslar all energi på att pulla som en gris i ryggar och sedan när han får fritt så dör hästen kapott, han har ingen ork kvar.

Den nya planen lyder; först ett besök hos Sven Lindblom i Sala, detta alternativ grundar både jag och Peter på att Belle varit hos en "vanlig" veterinär så mkt och det blir alltid samma gamla visa, jag själv tror att problemet kommer någon helt annanstans, ledproblemen kommer från något annat men vet ej vart. Han är inte halt eller ofräsch så men någonting stör honom, även en sak som att han drar av sig hf sko så fruktansvärt mycket är också en sak som jag tror Svenne har något att säga till om.

Del två i min nya plan är att börja galoppträna honom, rida långa och bärande galoppintervaller 2 gånger i veckan och mellan detta får han gå lite varvat under sadel och tömköras lite då och då. Detta ska vi testa en månad innan han återigen får gå ett banjobb där vi testar av honom och ser hur han utvecklats, därefter får vi se om det blir start eller inte men han har lämpliga lopp hela september så det är ingen panik.

Apropå lilla Polle så är hon MYCKET piggare än förut, hon har nu fått gått ut i sin lilla konva hage som vi gjort i hennes och Belles hage, vi har även stängt av deras hage så Belle inte kan gå så långt, allt för att förminska stressen för Polle och hålla henne lugn och stilla, både för fölet och för hennes hovars skull.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0