30 MARS

Belle går nu enbart på havre, vilket verkligen syntes idag, tur att det var Tapio som körde honom och inte jag känns de som .. första bakvarven såg han lugn ut (dock något spänd tror detta var pga springremmen), hann knappt se när de vände upp för sedan bar det iväg .. sladdade upp i rätvarv och sedan gick de runt 35 första tusen, klockade inget mer sedan .. men de gick fortare och fortare. Lyckades ta upp honom och sedan i bakvarvet gick de 100 knyck igen, lika fort av banan och ett varv runt hagarna ...

Av med vagnen ute så gick jag med honom så han fick lugna ner sig lite, lättare att handskas med honom då med sedan. Han fick flåsa av sig lite och sträcka på benen så blev det en dusch sedan. Och lite mer promenad efter det. Pratade med Peter och Anette lite med som var nere på stallbacken och spatserade, såg ut som att Peter ångrade sig lite att han sålde hästen ;)

En lustig sak .. Belle har aldrig varit så fin som han är i benen nu (vad jag kan minnas iaf), när vi kom hem till stallet skulle jag värma på honom med arnika stallbandage men funderade på om jag skulle skita i de då han var iskall runt om samt kunde urskilja varenda sena plättlätt! Ni som har sett Belles ben förut vet att han har en tendens att kunna svälla och bli allmänt "svampig"/blöt framförallt i bakbenen. Men jag la ändå arnika för säkerhetsskull, har dock lite försiktighet med frambenen då han verkar vara lite känslig i dom spec för arnikan ..

Har börjat tömköra Belle för att han ska få lite annat att tänka på, lära sig lite grunder i markarbete oh så .. fick hjälp av Sofia Jungdalen nu i veckan och det gick verkligen skitbra, det är så rolgit att se honom från sidan och ngon annan som arbetar honom, han är så klok och verkar tycka att det är skitkul verkligen! :)

Har lite svårt att komma på något bra träningsupplägg med honom nu, men jag tror att vi ska fara in med  honom varannan till var 3:e vecka nu iaf, samt ska han tömköras en del och jag hoppas att underlaget blir bättre så han kan köras hemma med, det är säkerligen därför han är så fruktansvärt laddad nu.

Lilla Pollelina ska nog göra sin årsdebut hemma på Bergsåker den 10:e april, hon kändes så grymt bra i de senaste jobbet hon gick .. travade jättebra och var verkligen framåt. Men hästar bakifrån är verkligen inte hennes melodi, hon vill jaga själv och inte bli jagad. Funderar på helstängt på henne igen, vill inte döva ner henne men de kan behöva göras .. kanske bara ska ha en huva så hör hon ju lite iaf men ändå är dövad.

Hennes träning fram till start blir lite bus i paddock och tömkörning. Hoppas att det går att köra intervaller nästa vecka så att vi kan vässa henne lite, men ska proppa henne full med havre .. dock inte för mkt, lär bli överhettat i hjärnan annars! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0