10 APRIL

Klev upp runt 9 idag, det var tungt då jag var riktigt trött trots att jag gick och la mig vid 12, så jag sov ju iaf 9 timmar ungefär. Hur som helst, fick liv i pappa som var ut igår och runt 10 var vi i stallet. Jag tog in Polenta som redan när jag skulle hämta henne i hagen förstod att något skumt var på G, så klart blev nervös, men allt gick bra ändå. Gjorde i ordning henne (är nog bara jag som gör fläta på hästarna när dom ska banjobb/provlopp xD). Mockade och fixade klart allt med höet osv med så man slapp stå med det när vi kom hem.

Ganska snart när vi var inne på banan så började jag sela tanten, och sedan stack jag ut och värmde. Tog först och joggade ett varv runt hagarna, sedan stack jag ut på banan och joggade ett varv, körde av banan och bad pappa att höja käken ett hål och ta ur bomullen ur öronen. Sagt och gjort så körde jag in på banan igen och återigen så körde jag av banan och bad pappa att höja käken ett håll efter ett varv, därefter körde jag ett till varv och sedan var det dags för att skritta lite i väntan på att vi skulle samlas för att köra första provloppet.

2.30 var idealtiden i första provloppet. Fanny och Fe´rgus skötte klockandet och jag fick spår 4 i volten. Vi var totalt 5 eller 6 hästar tror jag. Starten gick och vi körde iväg. Jag kände att Polle inte riktigt ville gå ner utvändigt om ledaren (Carro och hennes nya häst som jag inte minns namnet på), men efter lite tjur fick jag ner Polle, där var vi ända till början av upploppet då jag frågade de andra om vi skulle gasa på lite på upploppet, vilket de tyckte att vi skulle göra, så vi gasade på men Polle körde en liten galopp och jag fick inte riktigt ner henne. Kände att hon blev lite, tjurig och faktiskt lite hetsig. Men jag fick ner henne och sedan kändes hon riktigt fin faktiskt vilket hon gjorde hela loppet.

Jag hade egentligen tänkt att jag inte skulle köra något nytt jobb, men Amanda sa att hon tyckte att jag skulle vara med iaf och köra i mitt eget tempo. Vilket jag beslöt mig för att göra. Så jag var med och körde och Polle kom iväg bra, dock körde vi 300 galopper ungefär för hon blev lite stressad när de snabba bakhästarna kom upp bakom henne och sedan förbi, utöver galopperna så slog hon typ 2 gånger tror jag det var, hon kom inte upp riktigt så det var ju tur att jag hade slaggjorden ändå på henne men jag tror att svansgaffeln gör sitt med. Anledningen att hon slog var nog garanterat för att jag tog i henne lite mer, för att försöka få ner henne i galopp då hon bara stod och studsade på stället.

Utöver galopperna gick hon riktigt bra stundvis och vi var inte sååå långt bakom de snabba hästarna, så det kändes riktigt bra! Dock försökte hon bryta ut fruktansvärt mycket i kurvorna så jag vet inte hur jag ska lösa det, har ju en murphy på vänster för att räta upp huvudet då hon bryter med det åt höger .. men nu fick jag hålla henne så huvudet var på vänster och hon böjde sig lite som en banan. Dock har jag lagt till vänster stång på henne för att räta upp kroppen helt, men då skulle jag ha lagt till höger då för att räta upp henne från att bryta ut? Hum .. ska fundera lite grann på det där.

Men i överlag är jag helt klart nöjd med henne! Hon skötte sig utan bomull i öronen, dock får jag fundera på hur jag ska göra på en riktig tävlingsdag då det faktiskt är mer folk i rörelse och en hel del smackningar i loppet. Men jag ska inte starta än på 1 månad så jag har lite att fundera på. För det andra så travade hon riktigt bra, och ändå så gick de i tempon runt hennes rekord. I slutet av förra säsongen så gick hon runt 2.20-2.25 och med galopp, dessutom hoppade hon nästan jämfota med bakkärran, men det gjorde hon inte idag, så jag är Riktigt nöjd! Tog även pulsen på henne efter ungefär 15 minuter (ska ju vara 12 egentligen), men hon hade iaf 40 i puls! Då gick hon 2 snabbjobb, runt hennes rekord så jag tycker det är bra, såg inte spec tagen ut heller. Men nu blir det 1 månad av lite mer ridträning och backe + intervaller så klart så hoppas jag att jag har en lite starkare ponny än nu .. återstår att se :)

Imorrn blir det en sväng till Skara, och är hemma igen på tisdagkväll/natt. Så jag ska kolla med Amanda om hon kan rida Polle på tisdag, för onsdag har inte jag tid att köra och hon får vila 4 dagar annars, det vill jag inte .. bättre att hon är ute och rör på sig då :)

Det som är så roligt med, är att det är inte bara jag som märker att det är en annan häst. Utan även andra ser det och säger även det, att de tycker att hon ser fin ut och har ett annat flyt i travet, hon travar mycket bättre och ser riktigt fin ut, så det är verkligen jätteroligt! :)


Lite bilder från dagen :)




Cocos - Amanda, Polle - jag, Sorken - Matilda, Fe´rgus och Fanny samt Carro och hennes nya russ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0