21 JULI ~ 2

Belmont Ås
f.2006
e. Tagliabue - ue. Mack Lobell

Var och hälsade på Belle idag, det första jag tänkte när jag såg honom var "Gud vad hemsk han ser ut!" Vart är den fina prins som jag hade hand om förut? Han hade inget bus i blicken när han såg mig, pälsen är inte glansig, han ser lite tussig ut i pälsen, man ser att han inte har släppt vinterpälsen ännu och snart måste han börja sätta ny vinterpäls .. man säger ju att hur hästen mår speglar sig i pälsen vilket jag verkligen kan hålla med om.

Jag ska verkligen INTE kasta skit på Fredde för han har gjort ett bra jobb med Belle som har fått honom så pass lugn som han är nu att köra, men det jag blir så irriterad över är att man skiter i att han faktiskt försöker visa att nånting inte är bra med honom. Jag har försökt att säga detta hela vintern, att när man mockar åt honom (rörig, stökig box, han har lämnat mycket hö, strött omkring allt, lös skit överallt typ) och föra tt inte tala om när man kör honom har han varit rena rama sprutlackeringsmaskinen ibland .. nånting säger mig att det är ngt som är fel ihans tarmflora. Jag har även pratat med Gun om detta och hon sa att nu när han ändå bräckte (i sen vinter) så ställ honom på enbart hö och låt hans mage börja om från start. Detta följdes inte, han sattes på hö och kraftfoder (pellets).

Fredde ger alla möjliga saker för att försöka få ordning på pälsen hans, han har börjat släppa men den är långt ifrån så bra som han ska vara. Förra sommaren var han jättefin i pälsen, vintern före de var han lurvig men långt ifrån ful i pälsen. Jag förstår inte VARFÖR han är så ful som han är nu i pälsen? Redan i vintras började det .. hans puls låg jättebra i träning först, men något gick snett och pulsen gick inte ner som den skulle - hade han redan då känningar i gaffelbandet? Eller kände han att något inte stämde med hans mage? Att han inte fick den näring han behövde? Samt att han var hingst gjorde nog inte saken bättre. Nu som kastrerad borde han ha lagt på sig mer än han var förut som hingst men det tycker jag inte att han gjort, inte märkvärdigt mycket. Han är fin i hull nu, men jag skulle ändå vilja ha lite mer hull på honom för att ta lite av det när han börjar gå snabbjobb igen.

Jag har ungefär tusen frågor som rör Belle nu, jag funderar på vad JAG gjorde för fel? Då det mest bara var jag som tog hand om honom, la bandage hit och dit, kylde benen, masserade osv, sa minsta lilla misstänkt sak till Peter osv. Är det jag som gjort fel? Hade detta kunnat undvikas? Hade det funnits någon möjlighet att Belle fått bo hos mig efter att han bräckt om han varit kastrerad tidigare? Ja ... den som vet kan gärna svara mig. Ibland får jag lust att bara ringa till Peter och fråga vad jag har gjort för fel? Varför blev det som det blev? Att Belle inte längre är i min vård känns ... fel, de känns som att jag inte är hel längre, det gör ont varje gång jag åker ut till honom för att hälsa på, jag vet att han har det jättebra hos Fredde men det gör ändå ont .. min fina prins är hos någon annan. Jag vill så gärna få hem honom men jag har inte mod nog att fråga Peter hur det blir, jag vet att de kommer sluta med att Belle blir kvar där och Ingenting (Freddes häst som de har bytlånat Belle med) kommer stå kvar hos Peter och ja till slut kommer de skriva ägarbyten om Belle (det känns som att det kommer bli så här men ingenting stämmer garanterat ..) och jag kommer aldrig mer få ser Belle.

Den dagen han ska kvala och göra sitt första lopp, då är det Fredde som selar, kommer säkert få hjälpa till att sela om jag är kvar hos Peter men det är ju inte det som är grejen, jag vill ju så gärna göra det själv. Jag känner mig riktigt ego när jag säger detta men va fan, det är ju så här jag känner.

I första början känns det som att jag var iblandad i uppbyggnaden av Belle osv har gjort en del jobb (då det mest var jag som körde och tog hand om honom) men när han bräckte åkte han till Fredde och ja, sedan dess är det han som har tränat hästen och jag vill inte ta det ifrån Fredde då han har gjort ett bra jobb med honom trots att an inte är klar ännu då, det känns därför fel att ta hem Belle och sedan fortsätta på det som någon annan har börjat på .. och om han nu kommer ut på banan; glänsa runt med en starthäst liksom .. känns som att när han bräckte förlorade jag greppet redan då tyvärr.

Nu till det positiva .. det verkar som att Belle håller för träningen, han har börjat gå intervaller och känns tydligen jättefin .. går på vanligt tvådelat och ligger inte på som en galning som han gjorde förut. Han har inga bandage, kyls inte efteråt osv, vilket känns knepigt med tanke på den skada han hade/har. Fredde har gjort ett bra jobb med hästen som har fått honom så lugn, går att skritta utan att hänga i linorna för vagn och går framförallt inte med huvudet bland molnen längre. Belle har blivit stor pojke och får snart leka med dom stora grabbarna .. :) Dock en sak som är kvar att fixa på hästen är ju dock hullet och pälsen, men det tror jag nog Fredde fixar galant .. så måste bara säga; Fredde, du har gjort ett BRA jobb med min prins!


Kommentarer
Postat av: Matilda&Vicky

Vad fin häst =)

Är det din??

2010-11-09 @ 12:18:51
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0