20 JUNI

ÄNTLIGEN! Så händer det något! :D Polle startade igår, på Bergsåker .. hon var helt galen som vanligt när jag gjorde henne fin inför starten, kan alltså inte stå stilla med varken ben eller huvud när man ska fläta och linda bandage :P Gå på transporten ville hon inte göra varken hem eller dit, så jag fick gå bakom och peta henne på rumpan med pisken då flög hon minsan på kan jag lova :)

Skulle värma tidigt så att jag kunde köra på banan och se om hon kunde gå med helstängt och utan bomull, tyvärr han jag inte det men jag körde några varv runt hagarna med den utrustningen, det gick bra, bomull och helstängt går inte då blir hon för slö. Men precis inför loppet beslöt jag mig att ta bort det helstängda för att istället ha öppte huvudlag, då kunde jag körde utan bomull vilket jag vet att hon klarar av att gå med + att jag kan visa henne pisken och slippa peta på henne med den då hon bara hoppar.

Sagt och gjort, ut i loppet körde vi med lite ny utrustning och de kändes bra, som tur var fick man ha käken uppcheckad vilket jag kände kunde behövas. Defileringen gick verkligen megasakta, så direkt efter mål kröp jag ur min rygg och körde på, lät henne luffsa iväg ett varv runt banan bara för att känna hur allting fungerar vilket gick bra. Körde upp till start och körde 3 provstarter, försökte smacka på henne lite och få henne på tårna vilket fungerade bra, i starten tog hon ledningen från sin volt och drog iväg i ett jäkla tempo. Vi kom snabbt upp i rygg på hästen framför som fick galopp och dennes kusk kollade inte bakom sig utan drog bara tvärnit det innebar att även jag fick dra tvärnit på Polle för att inte köra upp i hennes vagn ... utvändigt om mig kom Micklo Nick som stod på samma distans som Polle, så fort denne var upp jämsides med framförvarande häst tog jag ut Polle i rygg på Micklo Nick som tog ut ytterligare ett spår så jag kom emellan dessa ..

In i första sväng var vi på väg mot ledningen då vi hade bara en häst att passera, denne hästen galopperade och utvändigt kom största hotet Razmus Raid i en jäkla fart, detta resulterade i att Polle blev lite generad och galopperade även hon, hon brukar normalt ställa sig men detta gjorde hon inte nu men jag ville inte dra tvärnit så jag försökte mjukt ta ner henne vilket gick till slut. Resten av loppet minns jag inte riktigt, men hon fick 2 galopper och efter sista galoppen tänkte jag att nej nu slutar jag köra henne helt, hon får lunka på som hon själv vill bara för att inte riskera att få en 3:e galopp och därmed diskvalifikation .. bara för att få en tid på henne. Sagt och gjort, vi kom i mål som 5:e häst, vad jag inte visste då var att en häst framför mig var diskad, så jag blev 4:a och när jag hämtade resultatlistan trodde jag att jag skulle svimma.

I första starten gick hon 2.12,3 på medeldistans, tidigare har hon gått 2.22,8 som snabbast på medel .. och startar oftast inte på medel heller. Så jag är riktigt imponerad! Förra veckan var vi och körde fort med henne på en otroligt tung och grisig bana, och travade som en kratta och såg inte bra ut för fem öre .. då gick hon 2.18/2100m så för att vara första loppet är det riktigt bra.

Utan dessa trafikproblem kan man fundera på hur fort hon hade gått då och hade vi varit med och slagits om segern?! Framför allt är det riktigt skönt att veta att hon kan MER! Och att VISA alla som inte trott på henne att hon verkligen kan .. hon sänkte med råge i sitt första lopp, hela 10 sekunder i årsdebut är inte illa pinkat. Nästa start blir ev. nästa helg på Gävle, annars väntar vi någon vecka till och startar ev. på Hoting om jag lyckas ta mig dit på något vänster. Att hon presterar så här bra i första starten är som en seger för mig, det är det här jag har väntat på i 3 år, att VISA att hon kan .. hade som mål denna säsong att hon skulle gå under 2.15 då det är bättre än 2.16,7 .. näe då går hon nästan under 2.10 på en gång, det är helt sanslöst :)

She's simply the best <3

Det här med min lilla prins Belle .. jag hoppas verkligen att det kan lösa sig på något vis, det måste finnas en lösning som vi alla mår bra av, och som vi alla tjänar på utan att det ska bli en massa trassel. Vill ju ha hem min lilla Belleboy .. men just nu känns de som att Show must go on ... :/ Men jag vägrar ge upp, det ger resultat om man har tålamod och är tillräckligt tjurig, bara att kolla på Polenta :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0