14 JUNI

Undra varför det dröjer så lång tid mellan mina bloggar? Aja .. ytterligare lite saker har hänt efter att jag skrev sist, ovanligt va? Men så blir det ju när man bloggar med lite tid emellan. Hur som helst, efter senaste banjobbet den 4:e beslöt vi för att kvala Belle, det skulle egentligen kvitta om vi väntade 1 månad eller kvalade nu. Nu är det gjort iaf.

I söndags var det trav på Bergsåker och min lilla prins kvalade i andra kvalloppet. Han kom först in i mål på tiden 1.20,9 vilket jag tycker är riktigt ok. Från spår 5/2140 lotsade Peter iväg honom lugnt från start men redan i första kurvan avancerade de fram för att i utgången av kurvan sitta i ledningen. Första 500 gick mkt lugnt, runt 1.25 och första 1000 20,9. Belle blev lite ofokuserad och bromsade lite när han insett att han var själv och gick in på upploppet, men han tog tag i grejerna igen och svarade ut de hästar som kom utvändigt som inte ens var i närheten av att gå om honom, han sträckte bara på sig lite.

Kvalloppet finns att se här; http://www.youtube.com/watch?v=9e43x-S4Xic och för er som inte vet, leta efter en häst med orange huva och blå/röd kusk ;)

Men dessa snälla jobb och provlopp han har gått, dvs alltid i rygg och sedan ut sista 50 osv tror jag är riktigt bra för honom, han får lära sig att koppla av och ta det lugnt utan att hetsa på som han gör, att han dessutom nu fick gå i ledningen hela kvalloppet är nog också bra och dessutom "vinna" kvalloppet, sätta nosen först måste vara jättebra för hans psyke, det är iaf vad jag har för teorier.

Idag hade vi ut våran massör på honom, var en del jobb men det kan man givetvis förstå, han fick 1½ timmes välförtjänt massage och mjukade upp hans ömma muskler lite. Imorrn blir det en skrittur för oss, tänkte vara ute så länge som möjligt och låta honom sträcka på sig och mjuka upp sig ännu mer. Nu har vi ungefär 1 månad kvar till start, har spanat ut en propp på Solänget och om allt går som det ska blir det start då, jag har dessa mål tills dess;

- Hullet; Göda upp honom ännu mera, fortfarande lite tunn
- Pälsen; Den ska vara helt perfa, den är otroligt fin nu men kan bli finare
- Träningen; Måste våga mig på att köra lite backe med honom, lååånga skritturer under sadel och mjukgörande lösgörande från marken samt under sadel

Har inte så mycket nytt om Polenta, jag vet att hon är betäckt och förhoppningsvis dräktig, denna vecka ska hon börja brunsta normalt men nu vill vi givetvis inte det. Är hon inte brunstig så hoppas jag att  hon kan UL snart inom 1-2 veckor och därefter bör vi kunna ta hem henne igen, tror att Belle saknar sin tjej lika mycket som jag gör :) Har varit otroligt skönt att bara kunna lägga ner tid på honom, men nu vill jag faktiskt ha hem min bustjej <3

Kommentarer
Postat av: Amelia

SV; Han heter Gandalf :)

2011-06-26 @ 21:30:11
URL: http://minehorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0