20 MARS

Återigen så har det gått en tid sedan jag skrev här senast, jag har som inte haft någon lust alls att blogga. Har varit en del mkt saker med jobbet och även att installera Belle helt i stallet osv. Har ännu inte riktigt kommit fram till något bra sätt att träna honom ännu, men jag har några idéer nu som jag ska ta upp.

Polenta har gått andra och förmodligen sista banjobbet nu inför start, troligast startar hon 10 april hemma på Bergsåker. Första banjobbet gick hon rätt bra men tappade traven fruktansvärt, i detta banjobb (som var ett provlopp men jag körde som ett banjobb) gick hon faktiskt riktigt bra, hon travade bra men har fortfarande problem med att få henne lugn utan att hon blir för lat. Ska nog testa ett helstängt på henne igen för att se om hon blir bättre. Hon ska gå lite tuffare intervaller nu och varva mellan galoppintervaller, förhoppningsvis får det en positiv effekt.

Belle har varit in och gått ett lättare jobb, om man ens kan kalla det jobb? Jag skickade upp Marcus i långvagn ifall han var tokladdad (som han har varit hemma), men han såg dunderfin och lugn ut så det var helt sanslöst! Han värmdes 3½ varv innan han vände upp vid 1640m och körde 30/1000m med honom. Han såg väldigt lugn ut hela tiden och jag hörde inte att han väste något. Vi testade en Z-käk (Governor käk?) för att se om han får bättre lufttillförsel vilket han fick, men ska ha en springrem på honom med för att få ner huvudet lite på honom och se om han lägger sig bättre i käken, tog inte så mkt stöd alls nu.

Han såg lite tagen ut efter jobbet, pulsen vet jag inte då jag inte tog någon. Åh andra sidan så tycker jag att det var rätt bra av honom ändå då han inte har gått så mkt intervaller hos mig (han har bara gått 4 lugna som mest för att han ska vara lugn).

Har även testat en så kallad tagelanalys på honom där jag fick mycket intressant information, där jag även har fått mina teorier som jag haft i 2 år bekräftat. Så här hade jag tänkt;

- Ger endast hö och havre
- Lugna motionskörningar/lättare banjobb ca 1 gång i veckan
- Mycket arbete från marken och skritt i rockard
- Trolig behandling efter tagelanalysen
- Z-käk och springrem

Genom detta har jag en förhoppning att Belle lugnar sig! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0