5 MAJ

Idag har jag rört lite grann på mitt eget fläsk och inte bara hästarnas! Har ju sagt länge nu att jag enbart ska ridträna Belle, och då menar jag inte bara lulla på i paddan utan han ska så småningom gå galoppintervaller. Men iom att han inte är riden regelbundet så tar jag det relativt lugnt med honom nu så han inte ska få något bakslag, idag värmde vi några varv på banan (jättejobbigt för otränad matte) och joggade sedan bort till paddan och tränade lite volter där. Han är verkligen SUPER duktig för att vara helt grön inom dressyrområdet, nu när jag har tömkört honom har han verkligen varit duktig och lättlärd, han söker sig nedåt men har ju dock haft en töminspänning på honom så att han ska söka sig nedåt, men idag red jag utan inspänning och han sökte sig nedåt när jag jobbade honom lite på volterna, han är verkligen superfin min prins ..

I lördags var vi in med honom på banan, körde i rygg på Peter och ojoj han kändes som en rund grymt laddad miljon! Hängde ingen töm alls, dock ville han ut ett spår och förbi Peter men det var verkligen inte så att han kändes ofräsch och hängde något. Det lilla Peter såg av honom, var han jättefin och spänstig så det är verkligen kul att höra, och att han blivit så spänstig tror jag har mycket med dressyren att göra, att jag jobbar honom från marken och nu även från ryggen. Även Monika som såg honom tömköras tyckte att han var otroligt avslappnad och fin för att vara en helt grön travare, så det är verkligen superkul :D Jag tror att detta i kombination med galoppintervaller/motion under sadel kommer göra honom gott .. då slipper han pressen från vagnen hemma och kan enbart koncentrera sig på det på banan.

Lilla Pollelina har jag lite olika planer för! :D Och jag hoppas att min plan går i lås, vilket det ser ut som nu .. men fråga är bara vem jag ska vända mig till, både ekonomin, tävlingssäsongen (är sista prio) är det som just nu styr valet. MEN, vi tävlar denna månad ut så får vi se sedan om vi har kommit fram till något vettigt, på söndag styr vi kosan mot Gävle och vi samåker med Anette och Cajsa, vilket ska bli kul :D Får vi se om jag har en skenande lös ponny då jag ska ut med henne själv osv, men det kommer nog gå bra .. hon sköter sig ju hemma satt :) Loppet hennes ser bra ut på förhand, om hon går som hon gör hemma i intervallerna så har hon stor segerchans - givetvis ska hon även vara felfri i loppet och helst gå bakifrån hela loppet då hon hatar att gå i ledningen!

Nästa helg blir det fullt upp, troligtvis blir det ytterligare ett banjobb för Belle, om han sköter sig på lördag och allt går som planerat efter och innan givetvis. Lördag är det även cruising i Timrå - startskottet! :D Sen ska jag ju packa och tömköra Polle som vanligt innan start .. och på söndagen blir det start på Hagmyren. Ska även svänga förbi hos Forsströms (Stall Mellanbyn) och kolla på en häst .. deras russhingst Kurant ska jag kolla på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0