27 NOVEMBER

Igår var vi in på banan för att motionera Belle lite, kan inte köra honom hemma pga underlaget samt att han blir väldigt koko i mössan. Tänkte bara köra lugna bakvarv men kände redan efter 500m att han var riktigt laddad men han lyssnade iaf när jag gjorde små förhållningar. När vi var på 3:e varvet släppte jag av honom ett varv för att han skulle få springa lite och kanske coola ner sig, men däremot kände jag då att bromsen var inte riktigt som den skulle på honom, man kan säga att jag fick gashäng och bromsen var urfunktion för tillfället, detta är ju givetvis perfa om de hade varit ett löp och bara tryckt iväg honom 500 kvar, men när man är ute och värmer eller bara kör motion är inte detta önskvärt ;)

Pratade med lite folk som var i stallet på tattarbacken där vi selade ut honom och jag fick tipset att antingen montékvala vilket jag inte ser någon anledning till att göra då hästen älskar att springa, varför stressa upp honom i ytterligare en gren liksom? Eller testa en halsbygel på honom, men då finns det två varianter och det är den gamla som inte är riktigt perfekt utformad och sitter inte lika bra som den nya varianten som kallas för anti-choke, denna finns att tävla med i USA och har även sett att de säljer den i Sverige. Så jag ska kolla upp om någon har en sådan så jag kan testa det på honom. Tror att någon av anledningarna till att han får sådan hög puls samt ligger på så in åt helvete är att han inte får någon luft när man tar i honom, med denna anti-choke så får han luft även om man tar i honom så detta ska helt klart testat om jag får tag i en, ska kolla med shoppen om dom har någon som man kan testa.

Min plan nu angående Belle är att jag troligtvis kör på, nu har de kommit lite snö och jag hoppas den ligger kvar så att jag kan börja köra honom längs vägarna nu. Motion varvat med skritturer i skogen. Jag hoppas vi kan flytta hästarna med men det måste jag ta och kolla upp nu i veckan .. Framåt runt den 10:e blir det provlopp och är han bra då så anmäler vi och startar den 16:e hemma på Bergsåker där han har ett riktigt bra lopp som det ser ut nu. Men han äter medel mot sin mage nu, och enligt dessa som säljer detta ska han inte ansträngas för hårt dvs inge jobb provlopp osv, men ja funderar på att strejka mot detta och bara köra på som vanligt men lite lugnare, han får gå motion enbart, det bör räcka. Kraftfodret drar jag ner på lite mer, men han får så pass lite ändå nu så de ska egentligen inte vara någon fara, funderar på att sluta helt med kraftfoder ett tag sedan efter att han fått äta upp sin "medicin" nu.

Idag var jag ut och skrittade 1 timme på vägarna som vi har runt kring stallet, det gick helt OK, han var ganska spänd hela tiden, jag var dock lite spänd jag med troligast pga ländtäcket han hade på sig, han är inte van att ha det och då blir jag lite orolig hur han ska reagera om han hoppar till osv då han kan få lite bus för sig ibland. Men det gick bra, i slutet av turen red jag ner på rakbanan och då blev han ännu spändare och ville gärna inte gå framåt, han gick kors och tvärs över banan osv, men när han insåg att han inte skulle gå intervaller var det lugnt, däremot kände jag att när vi skulle vända var han megaladdad och jag kände inte fören flygtur så jag tog det säkra före det osäkra och hoppade av, då jag troligast skulle ha blivit arg på honom med och det vill jag inte. Men vi gick längs rakbanan, jag sprang med honom också och han var lugn som en filbunke, sprang i min takt. Sen gick vi rakt ut i skogen och lät grenar gå längs rumpan och på ryggen så det var nemas problemas :)

Pollepluttens mage växer, det är så roligt att se och nu börjar även folk i stallet se på henne också så det är verkligen kul :) Idag när hon fick gå in var hon megapigg, troligtvis pga snön ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0