19 NOV

Belle har börjat med dumheterna att inte gå på finkan igen, och jag vet verkligen inte varför. Han var omöjlig att lasta när vi skulle till Näset och träna, kätting under hakan fungerade inte heller, han går halvvägs upp sedan backar han i all evighet. Som tur var kom Barbro ut precis när jag höll på att bråka med honom så jag slängde grimskaftet till henne och sedan gick jag och hämtade spö, gick bakom och snärtade till honom på ena bakbenet, då flög han på finkan. Försenad och stressad stod han iaf hyfsat still när vi sadlade, märkte ganska på en gång att han var mkt piggare idag när han var helklippt än förra gången.
 
Värmde upp lite halvdant innan vi samlades för genomgång av kvällens träning, det är lite irriterande att det är lite vimsigt och yrt, vissa skrittar på spåret där andra travar osv. Vi började ganska på en gång med övningarna som denna gång bestod av 3 travbommar på vardera långsida och 3 små studs på kortsidorna som skulle ridas som i en volt, de stod alltså som i en solfjäder. Jag kände på en gång att jag inte gärna tar studsen då vi har fullt schå att ta oss över travbommarna utan att slå ihjäl oss.
 
Den här gången hade han faktiskt bjudning självmant på bommarna, om än lite tveksamt de första gångerna då jag förmodligen tvekade en hel del med. Men vi fick in snitsen bra på slutet. Medan de andra travade över studsen travade jag runt studsen istället, alltså längs fyrkantsspåret.
 
Som avslutning brukar vi galoppera i båda varven, de som känner att de vill och kan. De började med galopp i höger varv, jag kände att jag ville galoppera i vänster varv då det är vänster galopp vi rider i hemma, den vet jag att han kan. Vet dock att han kan höger med, men den har bara Sofia fått äran att galoppera i ;) Efter lite tjur och smackningar från min sida tog han vänster galopp ganska på en gång från skritt, det blev lite småtravande men långt ifrån en rusning in i galoppen. Vi fick avbryta då vissa inte kan hålla sig från spåret när det kommer häst galopperandes på spåret. Men nästa fattning tog han på en gång och vi höll galoppen 2 varv tror jag innan vi gav oss, han var inte stark och han lyssnade på en gång när jag saktade av. Så jag är sjukligt nöjd med honom :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0